19,1
Amikor Istened, az Úr kiirtja azokat a népeket, amelyeknek a
földjét neked adja Istened, az Úr, és te birtokba veszed, és
letelepszel városaikban és házaikban,
19,2
jelölj ki három várost országodban, amelyet Istened, az Úr
ad neked birtokul.
19,3
Készíts hozzájuk utat, és oszd három részre országod
határát, amelyet örökségül ad neked Istened, az Úr. Hadd
meneküljön oda minden gyilkos.
19,4
Életben maradhat az oda menekülő gyilkos abban az esetben,
ha nem szándékosan ölte meg embertársát, és nem gyűlölte
azelőtt.
19,5
Ha tehát valaki elmegy az erdőbe embertársával fát vágni,
és favágás közben meglendül keze a fejszével, a vas lerepül a
nyeléről, és úgy eltalálja embertársát, hogy az meghal, akkor
meneküljön e városok egyikébe, hogy életben maradjon.
19,6
Mert ha a vérbosszuló rokon haragra lobban, és üldözőbe
veszi a gyilkost, utolérheti a hosszú úton, és megöli őt, pedig
nem méltó a halálra, hiszen nem gyűlölte azt azelőtt.
19,7
Ezért parancsolom meg neked, hogy jelölj ki három várost.
19,8
Ha majd kiszélesíti határodat Istened, az Úr, ahogyan
megesküdött atyáidnak, és neked adja az egész országot,
amelyről megígérte atyáidnak, hogy odaadja,
19,9
ha megtartod mindazokat a parancsolatokat, és megcselekszed,
amit én ma parancsolok neked; ha szereted Istenedet, az Urat, és az
ő útjain jársz minden időben, akkor jelölj ki még három várost
a mellé a három mellé,
19,10
hogy ne ontsanak ártatlan vért országodban, amelyet Istened,
az Úr ad neked örökségül, és ne terheljen vérontás.
19,11
De ha valaki gyűlöli embertársát, lesbe áll, és rátámad,
és úgy megüti, hogy belehal, azután e városok egyikébe menekül,
19,12
akkor küldjenek érte városának a vénei, hozzák el onnan,
és adják a vérbosszuló rokon kezébe, hogy meghaljon.
19,13
Ne szánakozz rajta, hanem távolítsd el Izráelből az
ártatlanul kiontott vért, akkor jól lesz dolgod.
19,14
Ne mozdítsd el felebarátod határát, amelyet az elődök
határoztak meg örökségedben, amikor örökölsz azon a földön,
amelyet Istened, az Úr ad birtokul.
19,15
Nem lehet elég egy tanú senkinek a bűne vagy vétke dolgában
sem, bármilyen vétket követett is el. Két vagy három tanú
szavával lehet érvényes egy ügy.
19,16
Ha valaki ellen hamis tanú áll elő, és törvénytelenséggel
vádolja őt,
19,17
akkor az a két ember, akinek pere van egymással, álljon az
Úr színe elé, a papok és a bírák elé, akik akkor hivatalban
lesznek.
19,18
A bírák vizsgálják ki jól az ügyet, és ha hazudott a
tanú, hazugságot vallott embertársa ellen,
19,19
azt tegyétek vele, amit ő akart tenni embertársával. Így
takarítsd ki a gonoszt a magad köréből!
19,20
Hallják ezt meg a többiek is, és féljenek, és többé ne
kövessenek el köztetek ilyen gonosz dolgot.
19,21
Ne szánakozz rajta! Életet életért, szemet szemért, fogat
fogért, kezet kézért, lábat lábért!
Természetes módja a megismerésnek, hogy forma, szín, hang, illat, íz, megjelenés, benyomás és még ki tudja mi minden más alapján skatulyákat készítünk, így tudja kimondani a már beszélni tudó gyermek: ez kakas, ez autó, ez meg vonat. Óhatatlanul az embertársainkat is osztályozzuk nyelv, tanultság, képességek és szándék szerint. Vannak, akik valamely tulajdonság miatt szándékkal és igazi ok nélkül gyűlöletet keltenek előre feltételezett szándék miatt. Jézus tanításait komolyan vevő ember próbája: akkor sem gyűlölködik a másik emberrel szemben, ha senki sem látja, hallja, érzékeli. Három sz: szándékom a szeretettel végzett szelídítés. Ez a parancs.
Fekete Márton
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése