2010. november 11., csütörtök

Csütörtök, Róm 7,1-13

Római levél 7. fejezet, Codex Vaticanus, IV. század eleje
Vagy nem veszitek tudomásul, testvéreim, pedig a törvényt ismerőkhöz szólok, hogy a törvény addig uralkodik az emberen, amíg él? Például a férjes asszony is, amíg él a férje, hozzá van kötve a törvény szerint; de ha meghal a férfi, akkor fel van mentve a törvény hatálya alól, amely a férjéhez kötötte. Amíg tehát él a férje, házasságtörőnek számít, ha más férfié lesz, de ha meghalt a férje, megszabadul a törvényes kötöttségtől, és már nem házasságtörő, ha más férfié lesz. Ugyanígy ti is, testvéreim, meghaltatok a törvény számára a Krisztus teste által, s ezért másé vagytok: azé, aki feltámadt a halottak közül, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek. Mert amíg test szerint éltünk, a bűnök törvény által szított szenvedélyei hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt. Most azonban, miután meghaltunk annak a számára, ami fogva tartott minket, megszabadultunk a törvénytől, úgyhogy az új életben a Lélek szerint szolgálunk, nem pedig az Írás betűje szerint, mint a régiben. Mit mondjunk tehát? A törvény bűn? Szó sincs róla! Viszont a bűnt nem ismerném, ha nem ismertem volna meg a törvény által, és a kívánságot sem ismerném, ha a törvény nem mondaná: "Ne kívánd!" De a bűn a parancsolattól ösztönzést kapott, és felszított bennem mindenféle kívánságot. Mert a törvény nélkül halott a bűn. Én pedig a törvény nélkül éltem valamikor. Amikor azonban jött a parancsolat, életre kelt a bűn, én pedig meghaltam, és kitűnt, hogy éppen az életre adott parancsolat lett halálommá. Mert a bűn, miután ösztönzést kapott a parancsolattól, megcsalt engem, és megölt általa. A törvény tehát szent, a parancsolat is szent, igaz és jó. Akkor a jó lett halálommá? Szó sincs róla! Ellenben a bűn, hogy meglássék bűn mivolta, a jó által hoz rám halált, így a bűn fokozott mértékben lesz bűnné a parancsolat által.

Jó-e a Törvény? Pál itt nyilván elsősorban a Tízparancsolatról beszél, de gondolhat a zsidó életet szabályozó többi előírásra és tilalomra (az ő idejében még biztosan nem volt 613). Pál szerint amíg nincs törvény, nincs bűn sem, mert csak a törvényben megfogalmazott parancsok és tilalmak megszegése révén születik meg a bűn. A törvény olyasmit tilt meg, ami adott esetben látszólag érdekünkben állhatna, számunkra előnyös vagy kellemes lehetne, és ezért megszegésére csábít. Így esünk a bűnbe.
Pál azt írja, hogy a törvény nélkül nincs bűn. Szerintem ez így egyfajta sarkítás, és csak jogbeli hiányosságok esetén érvényes: amit a törvény nem tilt, az szabad. De a Tízparancsolat az emberi közösségi élet alapvető értékeit védi, amelyek az ember tudatra ébredése óta nyilvánvalók. A bűn előbb volt, mint a törvény, és éppen a bűn megelőzése, szankcionálása érdekében kellett megfogalmazni a törvényt. Tény, hogy mennél szigorúbb a törvény, annál nagyobb bűnnek minősül ugyanaz a cselekedet.
Krisztus nem eltörölte, hanem megerősítette a törvényt azáltal, hogy a mércét sokkal magasabbra tette. De ezáltal azt is nyilvánvalóvá tette, hogy azok maradéktalan betartására senki sem képes. A bűntől való megszabadulás egyetlen lehetséges útja a kegyelem elfogadása. Kérjük, és higgyük!
Mándy Tamás

A mai ember szeretne mindentől és mindenkitől függetlenül, szabadon, törvények nélkül élni. Ez a törekvés fellelhető a családokban,munkahelyeken,közösségekben,sőt népek, nemzetek esetében is. Belátható, hogy együttélési szabályok, törvények nélkül rendetlenség, bizonytalanság uralkodna. Kell a törvény, de félünk is tőle. Pedig a „jó” törvény isteni célt szolgál, mivel a bűn felismerését teszi lehetővé. Egyszerű példa erre: idegen országban az autópályán 130–al közlekedünk. Később látunk egy táblát, mely szerint ebben az országban csak 110 Km/óra a megengedett sebesség. Ettől kezdve –felismerve– hogy előírást, szabályt, törvényt szegtünk, meg tudjuk a magunk vétkét ítélni. Addig amíg nem láttam a táblát, nem ismertem ezt a törvényt. A törvény ismerete nélkülözhetetlen, mert csak így lehet bűntudatom.
A Római levél utolsó sorai, Codex Vaticanus, IV sz.eleje
A felismert bűn Isten előtti megvallása a bűnbocsánat reménységét adja. Azért kaptuk Istentől a törvényt, hogy életet munkáljon (döntés Isten mellett). Kálvin szerint:a bűn halála az ember élete, viszont a bűn élete az ember halála.
Ne féljünk a törvénytől!!! A Szentlélek Úristen a törvénnyel összetör, de az evangéliummal megvigasztal!
Balázsi Péter

1 megjegyzés:

  1. Véleményem szerint, elsősorban nem a "földi" törvények, hanem a jó Isten törvényeinek betartása határozza meg bűnösségünket!
    Az Isteni törvények betartása; a tiszta lelkiismerethez,- az Isten akarata szerinti - "földi" törvények betartásához is hozzásegít.

    VálaszTörlés