 |
Kolozsvári Tamás: Krisztus feltámadása, szárnyasoltár, 1427. |
Ha tehát a tökéletesség elérhető volna a lévita papság által, mert a nép ez alatt kapta a törvényt, mi szükség még azt mondani, hogy Melkisédek rendje szerint más pap támad, aki nem Áron rendje szerint való? Amikor megváltozik a papság, szükségképpen megváltozik a törvény is. Ugyanis akiről ez elhangzik, más törzshöz tartozik, amelyből senki sem szolgált az oltárnál. Mert ismeretes, hogy a mi Urunk Júdából támadt, de ebből a törzsből származó papokról semmit sem mondott Mózes. És ez még inkább nyilvánvaló, ha Melkisédekhez hasonlóan támad más pap, aki nem testi parancsolat törvénye szerint lett azzá, hanem örökkévaló élet ereje szerint. A bizonyságtétel így szól: "Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint." Ugyanis egy korábbi parancsolat eltöröltetik, mivel erőtlen és használhatatlan, mert a törvény semmit sem tett tökéletessé. Viszont egy jobb reménységet támaszt, amely által közeledünk Istenhez. Azután: Jézus nem eskü nélkül lett főpappá - azok ugyanis eskü nélkül lettek papokká -, hanem annak esküjével, aki így szólt hozzá: "Megesküdött az Úr, és nem bánja meg; te pap vagy örökké." Ezért ő jobb szövetségnek lett a kezesévé. És azok többen lettek papokká, mivel a halál nem engedte őket szolgálatban maradni; ő viszont, mivel megmarad örökké, átruházhatatlanul viseli a papságot. Ezért üdvözíteni tudja örökre azokat, akik általa járulnak Istenhez, hiszen ő mindenkor él, hogy esedezzék értük. Mert ilyen főpap illett hozzánk: szent, ártatlan, szeplőtlen, aki a bűnösöktől elkülönített, és aki magasabbra jutott az egeknél. Neki nincs szüksége arra, mint a főpapoknak, hogy napról napra előbb saját bűneikért mutassanak be áldozatot, azután a nép bűneiért. Ugyanis ezt egyszer s mindenkorra megcselekedte, amikor önmagát adta áldozatul. Mert a törvény erőtlen embereket rendelt főpapokká, a törvény utáni eskü igéje pedig a Fiút, aki örökre tökéletes.
Ha elrontunk valamit, különösen ha az egy értékes ajándék, kényszert érzünk, hogy mielőbb helyrehozzuk a hibát. Szomorú tény, az emberi élettel együtt jár: mindenki hibázik, elront dolgokat. Az ókori zsidó nép a papokra bízta az engesztelést, amit azok áldozatokkal végezték el. 2000 évvel ezelőtt jött egy ember aki hibátlan volt. Istenember, a tökéletes főpap, aki halkan, de mindenki által azóta is jól hallhatóan annyit mondott: az Isten szeretet. Bemutatta az engesztelő áldozatot amiről Hamvas Béla igy ir: "Minden szeretet ősképe a golgotai áldozat: önmagamat maradéktalanul odaadni." Adja meg a Mindenható, hogy átélhessük - legalább egy kicsit - ezt a viszonzástól független odaadó szeretetet.
Fekete Márton
Kérdezem "Bárkitől":
VálaszTörlésFekete Márton igéhez fűzött gondolatainak utolsó mondata szerint, ha "viszonzástól független odaadó szeretet" terhes Valaki számára, akkor ezt a "tanácsot" a továbbiakban, hogyan fogadjuk meg?
A kérdést nem értem pontosan.
VálaszTörlésHa megértem a kérdést, megpróbálok válaszolni!
mp
Ha én odaadóan szeretek Valakit,akitől nem kapom vissza, sőt terhes is számára az én szeretetem,akkor én ne is szeressem tovább?
VálaszTörlésKöszönöm, így már talán jobban értem!
VálaszTörlésFekete Márton utolsó mondata nem tanács volt:
"Adja meg a Mindenható, hogy átélhessük - legalább egy kicsit - ezt a viszonzástól független odaadó szeretetet."
Arról szól ez a fohász, hogy Isten szeretetét átélni nagyszerű dolog, és ezt a megtapasztalást kívánja másoknak.
Hadd adjak Önnek én egy tanácsot: emberi erőink végesek, odaadó szeretetet nagyon hosszú ideig viszonzás nélkül nem tudunk nyújtani, mert előbb-utóbb megszűnik ez a szeretet, vagy átalakul valami olyanná, amivé igazán nem akarjuk.
Szeretetkapcsolatban lenni egy embertársunkkal kölcsönös módon lehet. Ha ennek a kölcsönösségnek az elvi lehetőse sem áll fenn (terhes számára az Ön szeretete), akkor át kell értékelni a "szeretett lénnyel" való viszonyt. Esetleg vele mindezt megbeszélni a szeretett lénnyel...
Úgy érzem, erről a témáról érdemes lenne valaki mással is beszélgetnie, személyesen. Ha engem felkeres, szívesen állok rendelkezésére!
Üdvözlettel:
Molnár Péter
www.gyulekezet.hu
Kedves Péter!
VálaszTörlésKöszönöm a válaszát, s majd keresek alkalmat a személyes beszélgetésre.
A témával kapcsolatban, csak még egy megjegyzés: a viszonzatlan szeretet kezelésének módja, intelligencia kérdése.
Üdvözlettel!
Derű ült az arcomra, Kedves Névtelen.
VálaszTörlésJól olvasom, hogy az Isten általi szeretetet értelmezték át emberi érzésekre?
Egyébként Isten szeretete is lehet terhes. Miért ne? Én néha dacolok, kiabálok, hogy ne szeressen engem, hagyja már békén kicsit a lelkemet. De még milyen terhes lehet! Ennek ellenére 2000 éve mondják, Ő szeret. Engem is, Önt is. Ezt hogyan kezelhetném intelligensen?
Orsi